معرفی مجریان میلیونی تلویزیون


مجریان صدا و سیما همیشه مهم بوده اند؛ این را اخبار و حواشی که همواره پیرامون آنها منتشر می شود، تایید می کند. آنها بیشتر از هر کسی که فعالیت رسانه ای می کند، دیده می شوند و تبعات این دیده شدن گاهی برای آنها ناراحت کننده است و اغلب موجب سودآوری اقتصادی می شود؛ یک روز خبر و اخبار مرگشان منتشر می شود و مجبور می شوند با حضور فیزیکی شان آن را تکذیب کنند. فردا مطبوعات از ازدواجشان با فلان ستاره می نویسند و روز دیگر از انتشار فیلم های خصوصی شان در جشن های مختلط و در آخر اتهام و تهمت جاسوسی و مهاجرت به خارج و فعالیت رسانه ای در ماهواره های فارسی زبان.

مجریان صدا و سیما همیشه مهم بوده اند؛ این را اخبار و حواشی که همواره پیرامون آنها منتشر می شود، تایید می کند. آنها بیشتر از هر کسی که فعالیت رسانه ای می کند، دیده می شوند و تبعات این دیده شدن گاهی برای آنها ناراحت کننده است و اغلب موجب سودآوری اقتصادی می شود؛ یک روز خبر و اخبار مرگشان منتشر می شود و مجبور می شوند با حضور فیزیکی شان آن را تکذیب کنند. فردا مطبوعات از ازدواجشان با فلان ستاره می نویسند و روز دیگر از انتشار فیلم های خصوصی شان در جشن های مختلط و در آخر اتهام و تهمت جاسوسی و مهاجرت به خارج و فعالیت رسانه ای در ماهواره های فارسی زبان.

البته این اخبار همیشه در حد شایعه باقی نمی مانندو بوده اند مجریانی که فیلم های خصوصی منتسب به خودشان را تایید کرده اند یا برخی از آنها که واقعا کشور را ترک کرده اند و آن سوی مرزها مجری شبکه های فارسی زبان شده اند. حتی یک بار خبری از همین مجریان تلویزیونی منتشر شد مبنی بر اینکه او برای بیرون انداختن مستاجرش مجبور به اجیر کردن آدم کش شده است!

به هر حال آنها شاید بیش از آنکه به لحاظ استانداردهای رسانه ای بایددیده شوند محبوب و مشهور می شوند و از همین رو این قضایا باید برایشان طبیعی شود اما رویدیگر بروز این وضع نه تنها برای آنها آزاردهنده نیست بلکه باعث می شود روی ارزش و قیمت شان برود.

می دانیم که هیچ یک از آنها به حقوق دو سه میلیونی صدا و سیما قناعت نمی کنندو در بیرون از این سازمان کلی فعالیت سودآور اقتصادی دارند. تلویزیون اعتبار و محبوبیتی به آنها می دهد تا بتوانند برای چند دقیقه اجرا در مراسم خصوصی و دولتی مختلف، چند میلیونی به جیب بزنند. حتی گاه چند اجرا در روز باعث می شود برای اینکه به همه آنها به موقع برسند، آمبولانس سوار شوند و با آژیر سد ترافیک را بشکنند.

در این گزارش، علاوه بر این فعالیت های اختصاصی در گفتگو با برخی از آنها که به سبک بودن متهم هستند، خواسته ایم بررسی کنیم که از کی مجریان صدا و سیما توانستند از سنت های اجرا فراتر روند و جلو دوربین رسانه ملی آنقدر صمیمی و شوخ و شنگ باشند تا گاهی محدودیت ها را دور بزنند و به حساب خنده و شوخی و لودگی، هر چه می خواهند بگویند.

در صفحات پیش رو، مجریانی از صدا و سیما مد نظر بوده اند که علاوه بر اجراهای پر سروصدا و گاه سبک بازی هایشان در صدا و سیما، مهمترین فعالیت شان مربوط به اجرا در سالن هایی خارج از ساختمان جام جم است؛ همایش های دولتی و جشن های خصوصی تبلیغاتی در سالن ها و تالارهای سراسر ایران.

بالاتنه مجریان اتوکشیده

مجریان صدا و سیما از وقتی توانستند به اجراهای خارج از سازمان در جشن های خصوصی و دولتی راه یابند که به عنوان مجریان شلوغ کن و پر سروصدا شناخته شدند. تا مدت ها کار اجرا در صداوسیما، شکل و شمایلی مشخص داشت؛ یک آقا یا خانم بسیار موقری می نشست جلوی دوربین و اعلام برنامه می کرد. نه حق داشت با کسی شوخی کند، نه کسی را دست بیندازد و نه اینکه خارج از متنی که برایش نوشته اند، چیزی اضافه کند.

او باید بسیارلفظ قلم و مودبانه و بدون تحرک با مخاطبانش روبرو می شد. البته آنهایی که در خانه هایشان ربروی او نشسته بودند به واقع مخاطبان او نبودند. او تنها هدفگذاری ها و سیاست گذاری های کلی را به «سمع و نظر» تماشاگران می رساند و نقشی جز این نداشت.

یکی از سیاست های نانوشته سازمان صداوسیما در رابطه با مجریان، این بود که آنها همیشه چیزی جز بالاتنه نبودند. همیشه مجبور بودند بنشینند و میزی سترگ جلویشان تعبیه شده باشد.

تا پیش از تغییر این روندمجریان را هیچ گاه ایستاده نمی دید و تحرکی در اجراها نبود. سخت بود سازمانی که چنین شمایلی برای کار اجرا را تثبیت شده می دید، بخواهد از آن فراروی کند و دست مجری را در هدایت برنامه باز بگذارد؛ اینکه مجری بتواند همه کاره باشد، با مهمان برنامه شوخی کند و دستش بیندازد و آنقدر لودگی کندتا مخاطب فراموش کند روبروی قابی نشسته که رسانه ای جدی و تحلیلی است اما تلویزیونی ها هم می دیدند که در غرب مدت هاست شیوه های نخ نما و کلاسیک اجرا دیگر جوابش را پس داده است و مجبور به پذیرش برخی تغییر و تحولات بودند.

چه کسی خط اتو را شکست؟

سرانجام صورت اجراها تغییر کرد و آن شق و رق های پیشی با قیافه های اخمو و جدی جایشان را به شوخ و شنگ ها دادند.اگر بخواهیم به اولین اجراهای متفاوت در صداوسیما برسیم باید به سال های اولیه دهه 70 بازگردیم وبه برنامه ای با نام «بعد از خبر». تا پیش از این، خبری از لبخند روی لب های مجری حتی نبود.

محمود شهریاری می گوید نخستین بار او یخ اجراها را شکسته: «من در دوره ای با آقای آتش افروز بعد از اخبار سراسری برنامه «بعد از خبر» را اجرا می کردم. اجرای آن موقع بسیارجدی بود. مجری های شق و رق می نشستند و اعلام برنامه می کردند. فقط قسمت و بخش بالاتنه دیده می شد و مجری بسیاررسمی حرف می زد.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

فصل پاییز
ساعت16:05---5 آبان 1392
میگم قشنگه هااااا

این که یکی دوست داشته باشه، دوسش داشته باشی

شب ها قبل خواب بهش فکر کنی ، بهت فکر کنه

واسه همه مغرور باشی، اما جلو اون اصن معنیِ غرور رو ندونی...

وقتی اسمش میاد تَنِت بلرزه

وقتی خوابشو میبینی یه لبخندِ قشنگ میاد رو لبات
تصور کن یه شب کنارِ #دریا با یه #اتیشِ ملایم...
دو نفری حرف زدن از اینده....

فکرشو بکن:
تو با من برای همیشه...
حتی فکرشم قشنگه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



یک شنبه 5 آبان 1392